Thursday, August 02, 2007

Spiseforstyrrelser

Hva lurer du på?

Jeg har hatt problemer med mat siden barneskolen, ingen vet noe uten om kjæresten min. Fra barenskolen og opp til niende klasse slet jeg med tvangsspising og sulting, senere har jeg utviklet bulemi som har påvirket alt. Og nå føler jeg at jeg virkelig ikke klarer mat lenger, om jeg spontant kaster meg over mat og overspiser er det ikke mer en etlyst rundstykke og jeg føler at jeg har spist alt for mye og jeg holder på å bli gal, mat er et problem, jeg har ikke et godt forhold til verken mat eller kropp, jeg gjør hva jeg kan for å spise sundt, men jeg klarer ikke, jeg kan ende opp med å ikke spise på to dager. Ingen merker noe for jeg ser helt normal ut, kroppen min har aldri fått noen store forandringer utenom da bulemien var på sitt verste for da gikk jeg sikkelig opp i vekt. Jeg klarer ikke dette lenger, jeg vil ha hjelp, noen å snakke med, men jeg orker ikke at foreldrene mine skal få enda et problem å forholde seg til og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med noen ting. Hjelp? :/


Svar:

Spiseforstyrrelser er et svært komplisert tema. Grunnene er som regel sammensatte, og det gjelder å jobbe med årsakene. Jeg synes det er bra at du ønsker å oppsøke hjelp og jeg er imponert over at du tørr å fortelle kjæresten om dette! Dette er en god start.

Har du en helsesøster på skolen, kan du ta en prat med henne. Det er mange unge jenter som sliter med dette problemet, så hun har helt sikkert vært borti det før. Hvis du ikke synes det er nok anbefaler jeg deg å ta kontakt med eksperter på dette området: Kvinner med spiseforstyrrelser i Norge har en egen interessegruppe hvor man kan få hjelp:
http://www.iks.no/iks_info.htm
Iks har også mange lokale små grupper rundt omkring i landet.

Ung.no har en egen side hvor de tar for seg temaet:
http://www.ung.no/?shw=SPISEF

Håper noe av dette kan hjelpe deg.

Hilsen Ungdomsbasen

v/Jan Fredrik