Tuesday, January 30, 2007

"Spiseforstyrrelse"

Hva lurer du på?: Til Anne-brita.
Tenkte jeg skulle svare til det du spurte meg om, siden jeg ikke helt fikk frem hva jeg ville ha svar på. Å tenker det ville være litt enklere om du svarer denne gangen også?
Jeg er veldig usikker på om jeg har bulimi, eller om jeg rett og slett bare er den forvirra tenåring.
Har kasta opp nå å da etter jeg har overspist i ca. litt over ett år.
Når jeg ikke har kasta opp på så så lenge får jeg abstinenser å MÅ spise mye for å kaste opp.
Søstra mi sier jeg har tatt av meg en del, kanskje jeg merker det selv, men synes ikke jeg er ikke tynn likevel.
Vet ikke om jeg fikk det nok bra frem nå? Men, kan man kaste opp i over ett år uten å få bulimi?
Eller, når man har bulimi, må man kaste opp etter hvert måltid, eller bare når man har overspist som jeg bruker å gjøre?
Jente 16 år


Svar
Hei, jente 16 år!
Ser du har vært i kontakt med Anne-Brita og ønsker fortsatt kontakt med henne, men hun har dessverre ikke muligheten til svare deg. Du skriver i mailen at at du har kasta opp nå og da etter overspising i ca. litt over et år. Når du ikke har kasta opp på lenge, får du abstinenser og må spise mye for å kaste opp.
Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser har egen nettside om nettopp tema som bullemi osv.
http://www.iks.no/. De skriver blant annet at;
"Overspising med selvpåført oppkast. Overspisingen kan være alt fra tre-fire brødskiver til flere timers spising (og flere omganger med oppkast). I noen perioder kan man ha spisekick mange ganger hver dag, i andre perioder få eller ingen. De fleste ser normalvektige ut.
Mange utvikler bulimi i slutten av tenårene eller i begynnelsen av tyveårene, fordi de skjer så mange forandringer i ens liv i disse årene. En mindre gruppe begynner med bulimi senere i livet.
Man spiser for å finne ro, trøst og samhørighet med seg selv, for å drukne sinne, frykt, utilfredsstilte behov, og såvel gode som dårlige følelser. I løpet av et spisekick glemmer man alt annet enn maten og spisingen, og får dermed "fri" fra alle tanker og følelser som man ikke klarer å håndtere. Å kaste opp etterpå føles for mange som en kjempelettelse, også psykisk. Tomheten, uten tanker i hodet, gir en følelse av igjen å ha kontroll over seg selv. Alt det vanskelige er borte - for en tid. For mange med bulimi vil det å kunne kaste opp være den viktigste grunnen til at man overspiser."
Matmisbruk er et symptom på følelsesmessige konflikter: Mat, sulting og tvangstrening misbrukes i forsøk på å skyve vekk problemer som man ikke klarer å løse på andre måter.
De fleste av oss ønsker å klare oss alene, også på veien ut av spiseforstyrrelsen. Det er en lang og ofte tøff vei å gå, og det er ingen skam å ta i bruk hjelp. Spiseforstyrrelser går sjelden over av seg selv.
I og med at du har hatt et anstrengt forhold til mat i ca. 1 år, vil jeg anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med noen. Det vanligste er å gå via fastlegen, som kan henvise deg videre til f.eks. psykiatrisk poliklinikk, psykolog, psykiater, psykomotorisk fysioterapeut eller ernæringsfysiolog. Uten henvisning fra legen vil behandling ofte bli dyrere. Du kan gjerne bruke helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom som første hjelpeinstans.
Med vennlig hilsen Ungdomsbasen v/May og Wenche.