Tuesday, April 10, 2007

litt problemer med seg selv (+ tilleggssvar)

Hva lurer du på?: Hei.. Jeg er ei jente på 16 som har litt problemer med seg selv.. Har alltid hatt problemer med vekta mi, å nå som jeg er blitt litt eldre, er det blitt mer viktigere enn før.. Jeg hater kroppen min, å spiser nesten ingenting.. Folk sier til meg att jeg ikke er feit eller noe sånt, helt vanlig, men jeg ser ut som ei balong med masse bilringer.. Det finst nesten ingen bilder av meg, å de bildene som finst av meg har jeg redigert, for jeg orker ikke å se på de, og orker vertfall ikke vite att det er mangen andre som ser på den store kroppen min.. Jeg trener en del, men det hjelper ikke. På en dag så kan jeg kanskje bare spise en halv talerken med mat.. Jeg klarer ikke spise mer, for da blir jeg kvalm.. Når jeg er borte på turneringer å sånt, spiser jeg intgenting, for da er det ikke noe mas fra morra mi eller noe.. Innimellom så spiser jeg noe godteri, men jeg prøver å si til megselv att jeg ikke må det, men jeg klarer ikke stoppe meg selv. Jeg kan gå i 5-6 dager uten å spise, å jeg tror at jeg ikke spiser fordi jeg tror det hjleper meg å gå ned i vekt. Men, jeg vet att det ikke gjør det..
Jeg har ofte vondt i kroppen, -I beina, magen armene og er generlt sliten. Jeg blir ofte kvalm av å tenke på å spise. Jeg har aldri kasta opp etter jeg har spist, men det ar vert nesten ett par ganger. Noen folk sier jeg har problemer, men jeg syns ikke "symtonene" mine passer med noe av spisefortyrelsene. Jeg er en veldig følseom persomn, og har hatt noen selvmordforsøk. Foreldrene mine vet dette ikke, og det går ikke an å snakke med de om dette. Jeg vil vite hva som foregår med meg, er så lei av å være sånn jeg er..
Jente 16 år


Svar
Hei jente 16 år!
Først må jeg beklage at det har tatt så lang tid før vi fikk tid til å svare på spørsmålet ditt.

Det var trist å høre at du sliter med hvordan kroppen din er. Du sier at du spiser veldig lite og uregelmessig til tider, at du er veldig sliten og har hatt noen selvmordsforsøk. Det er veldig positivt at du trener og er fysisk aktiv. Det er vanskelig å gå veldig i dybden på det du sliter med ut ifra de opplysningene du gir i spørsmplet du har sendt til oss. Det krever både en mer aktiv dialog og mer tid enn det vi kan få til via mail. Jeg vil derfor komme med noen generelle råd som kanskje kan bedre på din situasjon. Det er kanskje ikke så mye trøst, men du er ikke den eneste 16 år gamle jenta som har problemer med å akseptere kroppen sin slik den er.

Hvis du ønsker å få til en endring både fysisk og mentalt vil mitt generelle råd til deg vil være knyttet til to ting og det er kosthold og trening/fysisk aktivitet. Dette er to viktige faktorer som kan påvirker både din fysiske og psykiske helse.

Kosthold er viktig for at kroppen skal utvikle seg normalt og for at du skal ha overskudd til skole og trening. Måten du beskriver at du spiser på er usunn, det kan føre til en dårlig forbrenning som i verste fall kan føre til at vekten øker. Det er viktig å spise regelmessig dvs ca hver 4 time. Spis grovt brød, varierte middager med fisk, kjøtt, kylling, ris, pasta, poteter og grønnsaker. Ikke spis mer enn at du blir mett. Dette er viktig for å opprettholde en jevn og god forbrenning. Drikk vann istedet for brus eller saft og gjerne 3-4 liter pr dag. Spis grønnsaker og frukt istedet for søtsaker (dette kan du spise så mye du vil av). Men du må gjerne unne deg litt godt i helgene.

Det er også viktig med trening eller fysisk aktivitet. Du skriver at du trener, men ikke med hva eller hvor mye. Trening er viktig for generelt velvære og det gir overskudd til å møte hverdagens gjøremål. Det vil også kunne gi deg økt forbrenning og et bedre selvbilde. Aktivitet som gir høy forbrenning er løping, sykling eller ballaktiviteter. Det anbefales å gjøre dette 3-4 ganger i uken, men det kan også være lurt å være mest mulig aktiv i hverdagen ellers. Dette kan være å gå eller sykle til og fra skolen eller gå lange turer i helgene.

Det kan også være lurt å gå til legen for å få undersøkt hvordan forbrenningen din er. Legen kan også gi deg noen gode tips om kosthold og trening. Hvis du synes dette svaret ble for generelt, vil jeg anbefale at du forteller legen din eller helsesøster på skolen om det du sliter med. De kan da vurdere om det er lurt at du snakker med en spesialist, psykolog og de kan henvise deg dit.

Med venlig hilsen
Tom Inge
Ungdomsbasen



Tilleggssvar, 19. april 2007

Hei igjen jente 16 år!

Etter å ha fått konstruktiv tilbakemelding på det svaret vi sendte deg(publisert på nett), vil jeg komme med et tilleggssvar. Det du beskriver av problemer iforhold til kroppen din, mat og spising, er bekymringsfullt og kan minne om spiseforstyrrelse. Vi hverken kan eller vil stille diagnoser som dette, derfor vil jeg anbefale deg at du tar kontakt med din fastlege og forklarer han eller henne det du har beskrevet i spørsmålet som du sendte til oss. Hvis du synes det er vanskelig kan du skrive ut spørsmålet og ta det med til legen din, så kan han eller hun lese det. Legen din kan henvise deg videre til noen du kan prate med, slik at du får den oppfølging og hjelp du trenger. Hvis du ønsker å vite mer om spiseforstyrrelser kan du gå inn på nettsiden
www.iks.no for å lese mer om dette.

Mvh
Tom Inge
Ungdomsbasen